28 April 2008

Hishammuddin mengaku gagal mempertahankan simbol warisan orang Melayu


Saksikan Rancangan Blog - Raja Petra Kamarudin

PKR: Hisham tidak jujur isu keris

Pergerakan pemuda PKR menyifatkan permohonan maaf ketua Pemuda Umno Datuk Seri Hishammuddin Hussein berhubung isu kerusi sebagai "gimik politik yang tidak menunjukkan keikhlasannya".

Angkatan muda parti itu (AMK) berkata Hishammudin juga menunjukkan "sifat lidah bercabang" kerana selain mohon maaf kepada bukan Melayu, beliau juga memohonan maaf kepada orang Melayu "kononnya gagal mempertahankan simbol warisan orang Melayu itu".

"Hasutan bentuk ini akan menimbulkan perasaan tidak puas hati yang menggalakkan bangkit semula sentimen perkauman golongan ekstrem yang akan menafsirkannya sebagai orang bukan Melayu yang mengakibatkan Melayu gagal mempertahankan simbol warisan orang Melayu," kata ketua penerangan AMK Lau Tek Hai.

Dalam satu kenyataan semalam, beliau juga menyifatkan Hishammuddin sebagai "seorang munafik kerana permohonan maafnya berasaskan punca kekalahan BN dalam pilihanraya umum lalu tetapi bukan mengakui hakikatnya Pemuda Umno telah secara langsung menjejaskan persahabatan antara kaum yang mengakibatkan syak wasangka antara kaum yang lebih parah."

"AMK menasihatkan Hishammuddin agar menyedari bukan sekadar aksi menghunus keris yang menakutkan orang tetapi aksi ini dalam suasana perhimpunan Umno telah mendorong peserta supaya menjadi lebih ekstrem," katanya.

http://www.malaysiakini.com/news/82013

Keris tidak lagi dijulang tapi keangkuhan masih ada pada Umno - Anwar

Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim berkata Ketua Pemuda Umno Dato' Hishamuddin Tun Hussien tidak perlu mengulangi kesilapan mengangkat keris yang memberi gambaran keangkuhan bangsa Melayu.

Katanya, kesilapan beliau bukan soal keris yang dijulangnya tetapi di sebaliknya iaitu sikap keangkuhan kuasa yang terus-menerus membuatkan rakyat negara ini mengubah undi mereka dalam pilihan raya lalu.

"Umno telah mempermainkan isu bangsa, etnik dan kaum dalam politik negara kita dan ini masih diteruskan oleh Umno," katanya dalam sidang media selepas melancarkan dua buah buku Allahyarham Rustam A. Sani di Perpustakaan Raja Tun Uda.

Misalnya kata beliau, dalam ulasan isu ternakan babi di Selangor dan ulasan mengenai ketuanan Melayu kononya orang Melayu sudah bangkit dan marah.

Keadaan ini katanya memberi makna sentimen keangkuhan masih kukuh dalam Umno yang tidak boleh lagi diterima oleh rakyat negara ini.

"Langkah menyatakan minta maaf itu amat kita alu-alukan tetapi perkara ini harus diambil serius terutama sentimen dalam Umno iaitu menjulang keris," katanya.

Beliau berkata demikian mengulas tindakan Hishamuddin yang meminta maaf dan mengakui perbuatan menjulang keris Panca Warisan dalam Perhimpunan Agung Umno telah menjejaskan undi BN dalam pilihan raya lalu.

"Saya minta maaf pada orang bukan Melayu kerana telah menakut-nakutkan mereka dan kepada orang Melayu kerana gagal mempertahankan simbol warisan orang Melayu.

"Saya bukan angkuh dan sombong yang tidak boleh memohon maaf dari orang lain," katanya dalam sidang media selepas mesyuarat jawatankuasa Pemuda BN di ibu negara hari ini. - HarakahDaily

Minta maaf untuk sedarkan Melayu

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein (gambar) berkata, keputusan beliau memohon maaf secara terbuka berhubung isu keris Panca Warisan adalah bertujuan menyedarkan orang Melayu yang dilihat sudah terlupa untuk berjuang demi bangsa mereka.

Katanya, apa yang menjadi keutamaan baginya adalah kepentingan parti, bangsa dan agama, selain menyedarkan orang Melayu untuk bersatu dan bangkit semula dalam mempertahankan hak sendiri.

”Ia tindakan saya sendiri. Saya mahu melindungi institusi Pemuda dan UMNO.

”Saya hendak sedarkan orang Melayu. Kita perlu bangkit dan bersatu,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Kelmarin, beliau secara terbuka memohon maaf kepada rakyat negara ini sama ada Melayu atau bukan Melayu jika isu keris Panca Warisan telah menyinggung perasaan mereka.

Hishammuddin berkata, beliau bertanggungjawab jika tindakan menghunus keris Panca Warisan sewaktu Persidangan Perwakilan Tahunan pergerakan itu pada 2005 menjadi faktor yang menjejaskan prestasi BN pada pilihan raya umum lalu.

Beliau seterusnya berkata, keputusan meminta maaf itu sebenarnya bukan mudah untuk diambil, tetapi tetap dilakukannya setelah memikirkan bagi menyelamatkan kedudukan Pemuda serta UMNO yang seharusnya menjadi identiti orang Melayu sendiri.

Tambahnya, keris tetap menjadi warisan yang kekal sebagai identiti bangsa yang tidak harus dipersoalkan.

”Sebelum ini, tiada siapa pun yang mempertahankan keris kita. Ia jelas bukan satu keputusan yang mudah.

”Parti dan bangsa lebih penting. Saya mengotakan kata-kata. Saya tahu lama kelamaan orang akan faham,” jelasnya.

- Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment