20 August 2017

Isa Samad dibebaskan selepas direman lima hari

PUTRAJAYA - Mahkamah Majistret di sini hari ini membebaskan bekas pengerusi Felda Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad selepas direman lima hari sejak Rabu lepas bagi membantu siasatan kes pembelian hotel Felda Investment Corporation (FIC) di Kensington,  London.

Pendaftar Mahkamah Rendah Malaya Datuk Zainal Abidin Kamarudin yang mengendalikan prosiding itu membenarkan Mohd Isa, 68, dibebaskan dengan jaminan RM150,000 dengan dua penjamin.

Mohd Isa kelihatan tersenyum sebaik keluar dari bilik bicara mahkamah pada kira-kira 10.45 pagi, disambut sorakan gemuruh para penyokongnya di perkarangan Mahkamah Majistret  Putrajaya. Beliau  juga  kelihatan bersalam-salaman dengan mereka.

Mohd Isa yang berbaju lokap SPRM berwarna jingga dibawa ke Mahkamah Majistret Putrajaya kira-kira 9.50 pagi, dengan lebih 100 penyokong serta anggota keluarga termasuk isterinya Puan Sri Bibi Sharliza Mohd Khalid yang menunggu beliau sejak jam 9 pagi.

Datuk K.Kumaraendran yang mengetuai pasukan peguam yang mewakili Mohd Isa berkata Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak memohon lanjutan tempoh reman berikutan anak guamnya telah memberikan kerjasama penuh dalam siasatan itu.


Beliau yang ditemui pemberita selepas prosiding itu menekankan bahawa Mohd Isa hanya ditahan bagi membantu siasatan dan bukan sebagai suspek kes itu.

Kumaraendran berkata, Mohd Isa juga bersedia dipanggil sebagai saksi jika terdapat sebarang pendakwaan dalam kes tersebut.

Selain Kumaraendran, Mohd Isa turut diwakili peguam Dev Kumaraendran, Ridha Ahdar Subry, Datuk Khairul Anwar Rahmat, Lavina Kumarendran dan Datuk N. Sivananthan.

Mohd Isa ditahan kira-kira 4.30 petang Selasa lepas selepas dua jam memberi keterangan di Ibu Pejabat SPRM, di sini.

Penyiasatan kes dipercayai berhubung penyalahgunaan kedudukan dalam  kes pembelian hotel di London antara 2014 dan 2015. Kes berkenaan disiasat mengikut Sekyen 16 Akta SPRM 2009. - Bernama

No comments:

Post a Comment