16 August 2017

Isa direman lima hari, permohonan tahanan di hospital ditolak

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berjaya mendapat perintah reman lima hari terhadap bekas pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad bagi membantu siasatan berhubung isu pembelian sebuah hotel di London oleh Felda Investment Corporation (FIC).

Pendaftar Mahkamah Rendah Malaya, Datuk Zainal Abidin Kamarudin membenarkan permohonan  untuk menahan beliau bermula hari ini sehingga Ahad ini bagi membantu siasatan.

SPRM bagaimanapun memohon perintah reman tujuh hari, tetapi peguam Mohd Isa, K Kumareandran membantahnya.

Beliau berkata anak guamnya itu bukan berisiko akan melarikan diri dan tidak akan mengganggu saksi lain.

"SPRM juga sedang menahan remannya, jadi mereka boleh merujuk dokumen kepadanya untuk merekodkan kenyataan, kami kata SPRM boleh memanggilnya (untuk merakamkan kenyataan selepas Mohd Isa dibebaskan)," katanya kepada pemberita di luar Mahkamah Majistret Putrajaya.

Kumareandran berkata beliau memohon supaya Mohd Isa ditahan di sebuah hospital memandangkan dirinya mengalami masalah jantung.

Pendaftar menolak permohonan itu selepas Timbalan Pendakwa Raya Tengku Amir Zaki Tengku Abdul Rahman memberi jaminan bahawa SPRM akan mengambil maklum dan perhatian terhadap keperluan perubatan Mohd Isa.

"Pegawai SPRM memberi jaminan bahawa dia (Mohd Isa) akan diberi sebuah bilik, sofa dan rawatan perubatan," kata Kumareandran.

Pendaftar juga mengarahkan SPRM untuk menyelesaikan siasatannya sebelum Ahad dan diberitahu bahawa siasatan hampir siap.

Mohd Isa disiasat di bawah Seksyen 16 Akta SPRM kerana didakwa menerima suapan.

Beliau pagi tadi tiba di Mahkamah di Putrajaya untuk prosiding reman bagi membantu siasatan SPRM berkaitan pembelian hotel oleh FIC di Kensington, London dan Kuching, Sarawak.

Mohd Isa yang berbaju lokap SPRM dan bergari serta diiringi anggota SPRM, tiba pada 9.10 pagi dengan menaiki kenderaan agensi penguatkuasaan itu.

Beliau kelihatan tenang dan mengukir senyuman kepada anggota keluarga, penyokong serta media yang menunggu sejak jam 8 pagi.

Isteri Mohd Isa, Puan Sri Bibi Sharliza Mohd Khalid yang turut menunggu di perkarangan mahkamah, kelihatan menangis ketika suaminya itu tiba di mahkamah.

Mohd Isa ditahan kira-kira 4.30 petang semalam ketika hadir di Ibu Pejabat SPRM di Putrajaya untuk memberi keterangan. - Mkini

No comments:

Post a Comment