11 June 2017

‘Saya diseksa supaya mengaku sebagai pengganas’

KUALA LUMPUR - Seorang rakyat Syria, Mazen Al-Hummada mengulang kembali detik hitam di dalam hidup beliau saat dipenjara dan diseksa selama 15 bulan oleh rejim kerajaan Syria pimpinan Bashar al-Assad.

Beliau ditangkap kerana menentang rejim al-Assad mendakwa perkara tersebut terpaksa dilalui oleh semua rakyat Syria yang enggan mengaku sebagai pengganas.

“Mula-mula mereka baringkan saya di atas lantai dan kemudian terbalikkan saya dan mula memukul, kemudian ada empat orang berbadan besar berdiri dan memijak badan.

“Apabila saya tidak mahu mengaku, mereka mula menggantung saya setinggi 40 sentimeter melalui kedua-dua belah pergelangan tangan membuatkan tangan saya terlalu sakit.

“Ditambah lagi dengan beban berat badan semuanya terletak di tangan membuatkan rasa seperti nak tercabut. Jika saya jerit, kasut akan disumbat ke dalam mulut untuk menyuruh saya diam,” katanya kepada Awani.

Tambahnya, tidak hanya terhad kepada serangan fizikal, penggunaan alat seksaan seperi besi panas dan rokok turut digunakan.

“Apabila saya berkeras tidak mahu mengaku, mereka menggunakan besi panas dan rokok dan dicucuh ke seluruh kaki saya hingga berparut.

“Selain itu, mereka turut menggunakan pengepit besi dan meletakkannya di kemaluan saya dan mengetatkannya. Selepas itu, besi pula di dimasukkan ke dalam pinggul saya,” katanya lagi yang tidak dapat menahan sebak.

Lebih menyedihkan apabila  kanak-kanak turut diperlakukan serupa oleh rejim tersebut demi mendapatkan akuan untuk dihantar kepada PBB.

Setelah terlepas dari azab seksaan tersebut, Mazen datang ke Malaysia dengan tekad untuk mendedahkan kekejaman al-Assad kepada seluruh dunia. - SH

No comments:

Post a Comment