30 April 2017

Henti rugikan parti, kata perwakilan


Seorang perwakilan menggesa PAS berhenti menyerang atau menghina kaum bukan Melayu serta bukan Islam sebaliknya bergerak secara profesional membawa gagasan sendiri.

Abu Zarim Abdul Rahman berkata kedudukan Melayu dan Islam mempunyai tempat istimewa dalam perlembagaan namun ia bukanlah lesen untuk menyerang pihak lain.

"Lebih baik kita bersifat profesional dengan gagasan yang kita bawa, dengan menghalakan peluru (serangan) kepada puak yang membuat kesalahan tersebut.

"Tak perlulah kita salahkan kaum lain atau agama lain," katanya semasa membahas ucapan dasar presiden hari ini.

Perwakilan Negeri Sembilan itu menambah beliau mendapati berlaku peningkatan serangan berbentuk perkauman di media sosial yang dipercayai dilakukan penyokong PAS.

Katanya, walaupun kebanyakan serangan itu menggunakan akaun palsu namun ia memberi imej buruk kepada parti.

"Marilah kita sama-sama hidup dalam suasana aman dan harmoni tanpa perlu saling menyalahkan antara satu sama lain, daripada melayan nafsu marah kita," katanya.

Secara umum Abu Zarim juga berkata serangan terhadap parti lain juga perlu dihentikan sesuai dengan suasana semasa yang kian menghampiri pilihan raya.

Katanya, serangan terhadap parti pembangkang lain hanya akan merugikan PAS sendiri.

"Kita perlukan undi (penyokong parti lain). Bagaimana masyarakat nak mendakati kita, sedangkan kita mencaci maki hamun parti mereka?" katanya.

Turut ditegur Abu Zarim ialah perbuatan sesetengah pemimpin atasan parti yang gemar memuat naik gambar percutian mereka di luar negara.

Sebaliknya, kata beliau, pemimpin terbabit wajar mula turun ke padang dan membantu masyarakat. - Mkini

No comments:

Post a Comment