28 October 2010

Duit ‘kutu’ lebur

KUALA LUMPUR: Seorang wanita dikesan menganjurkan permainan kutu dengan mensasarkan pekerja berpendapatan rendah sebagai mangsa sebelum menghilangkan diri bersama wang yang dilaburkan itu.

Bagi meyakinkan mangsa, wanita berusia 48 tahun itu menjanjikan pulangan 100 peratus dalam tempoh seminggu selepas wang mangsa dilaburkan.

Yang menghairankan, wanita itu membayar keuntungan dijanjikan kepada pelabur untuk tempoh tertentu sebelum pelabur sama melaburkan semula wang dengan jumlah lebih banyak dan ketika itu mangsa menghilangkan diri.

Malah, wanita itu juga hanya berurusan dari dalam kereta. Alasannya bagi mengelak dicekup polis.

Setakat ini, 11 kakitangan sebuah hotel di Chow Kit mengadu diperdaya wanita berkenaan hingga mengakibatkan kerugian puluhan ringgit dan barangan kemas sejak mereka bermain kutu anjuran wanita terbabit tiga bulan lalu.

Wanita itu menggunakan alasan mahu menolong mereka berpendapatan rendah menyebabkan ramai kakitangan tertarik menyertainya. Bukan itu saja, dia juga memberi pilihan kepada kakitangan berkenaan melabur dalam bentuk emas sekiranya tiada wang.

Mangsa yang dikenali sebagai Siti Khadijah, 46, berkata dia tidak menyangka janji manis wanita itu hanya bertahan tiga minggu sebelum semua wang pelaburannya lesap begitu saja.

Katanya, wanita itu diperkenalkan rakan sekerjanya di sebuah hotel menyebabkan dia bersama 11 rakan lain turut menyertainya.

“Pada mulanya pelaburan yang dibuat nampak mudah dan meyakinkan apabila diberitahu pulangan diperoleh genap seminggu bergantung kepada jumlah pelaburan yang dilakukan.

“Dia juga memberi jaminan pelaburan dilakukan membawa pulangan sehingga 100 peratus dan keuntungan itu halal kerana wang pelaburan berkenaan digunakan bagi membiayai perniagaan mereka yang daif dan miskin,” katanya.

Katanya, tertarik dengan keuntungan dijanjikan memberi barangan kemas miliknya bernilai RM5,000 dan wang RM1 000 kepada wanita terbabit Julai lalu.

“Saya tidak menerima resit rasmi bagi menunjukkan bayaran yang dibuat tetapi nama saya direkodkan dalam buku nota yang sering dibawa wanita itu bersama-sama beberapa nama pelabur lain di dalamnya,” katanya.

Katanya, wanita itu dikenali sebagai Hajar Bee Bee Tajudin, 48, berasal dari Perak dan dipercayai berkahwin dengan warga asing.

Susulan kejadian itu, menurutnya, dia dan rakan lain membuat laporan polis di Balai Polis Dang Wangi minggu lalu kerana wanita itu gagal membayar keuntungan seperti dijanjikan.

Berikutan itu, polis sedang mengesan wanita berkenaan. - Mymetro

* Rupanya, jika tidak dicegah penipuan akan berleluasa...

3 comments:

  1. Macam mana saya nak dpt keratan akhbar ni ye..bukti yg betina ni penyamun...sebab saya dan keluarga telah ditipu berina ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi.. saya pun kene jugak.. bile u kene dgn die ni?

      Delete
  2. Salam...I pun kene jugak..but this lady is very licik, tetibe i got a long messages die tuduh cakap macam2 and cut me off...skali dgn duit hilang trus...

    ReplyDelete