30 January 2010

Mengapa mereka tidak mengingati banyak lagi peristiwa Holocaust lain yang pernah berlaku?

Jumaat, 29/01/2010 – Hari ini adalah Hari Peringatan Holocaust Antarabangsa United Nation (UN), tetapi mengapa kita hanya mengingati satu peristiwa ini sahaja, sedangkan masih banyak lagi holocausts telah berlaku? Cuba fikirkan tentang Armenia, Rwanda, Congo, Kemboja, Sudan, Iraq dan lain-lain. Mengapakah peristiwa ini difokuskan seolah-olah seperti peristiwa berprofil tinggi, sedangkan peristiwa lain tidak pernah disebut.

Saya sendiri selalu menghormati penderitaan orang Yahudi kerana peperangan, dan banyak kali diperlihatkan pada beberapa lokasi yang mereka diterbitkan secara ekslusif. Saya juga turut memperuntukkan waktu khas untuk mengunjungi rumah Ann Frank di Amsterdam dalam salah satu lawatan saya ke Belanda.

Tapi nampaknya setiap kali ada konflik atau insiden mengenai Israel, kita hampir dipaksa mengingatkan peristiwa sedih yang berlaku bertahun-tahun lalu. Ini dijadikan sebagai taktik pengalihan, seolah-olah mengatakan ‘hei, dengarkan kami hanya melindungi kewujudan kami setelah apa yang terjadi pada orang-orang kami pada masa holocaust dahlu’. Seolah-olah ini merupakan alasan bagi Israel untuk melakukan apa saja yang mereka inginkan hari ini, kerana mereka pernah menjadi korban kejahatan yang mengerikan seperti itu sewaktu WW2. Pola pemikiran ini adalah sangat salah dan inilah saatnya untuk menegakkan kebenaran kembali ke mata dunia.

sumber : The Palestine Telegraph
penterjemah : rohiez www.palestinkini.info

No comments:

Post a Comment