23 June 2009

Pelepasan Uthayakumar bersyarat - Timbalan pendakwa raya

KUALA LUMPUR 23 Jun — Pelepasan pemimpin Hindraf, P. Uthayakumar daripada tahanan Akta Keselmatan Dalam Negeri (ISA) Mei lalu adalah bersyarat dan bukan pembebasan mutlak, Mahkamah Tinggi di sini diberitahu hari ini.

Timbalan Pendakwa Raya, Noorin Badaruddin berkata, pelepasan penasihat undang-undang Hindraf itu adalah tertakluk kepada tujuh sekatan yang ditetapkan dalam arahan penggantungan perintah tahanan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) bertarikh 8 Mei 2009.

Antara sekatan tersebut termasuk larangan meninggalkan kawasan kediaman dan tidak dibenarkan menukar tempat kediaman kecuali dengan kebenaran bertulis daripada Ketua Polis Negara, kata Noorin.

“Oleh itu jika mahkamah membenarkan permohonan Uthayakumar untuk mendapatkan semula pasportnya maka ia melanggar arahan Menteri Dalam Negeri,” katanya.

Beliau berhujah demikian ketika membantah permohonan Uthayakumar untuk mendapatkan semula dokumen perjalanannya daripada mahkamah atas alasan ingin mendapatkan rawatan perubatan di luar negara.

- Bernama

No comments:

Post a Comment